SCHEDULE

Jag tror det är många där hemma som undrar om skolan, så jag tänkte skriva om mitt schema i skolan och lite om skolan mer allmänt.
 
Varje dag har samma schema, det är inte som i Sverige där man har ett schema för måndag och ett för tisdag osv. Man väljer sina klasser helt själv, man följer inte ett program som man gör på gymnasiet.
 
På BOLD börjar vi varje dag 8.20 och lektionerna slutar 3.00 PM. Mellan varje lektion har jag fyra minuter på mig att hämta nya böcker och skynda mig tillbaka till mitt nästa klassrum, det är en stor omställning för mig som svensk. Hemma kan man komma några minuter sent utan att vara sen, och lämna klassrummet för att gå till skåpet. Här måste man få ett Hall Pass där läraren skriver under på att man får gå, om de ens låter dig gå. Man slutar aldrig en lektion tidigare heller, ingen får lämna klassrummet fören klockan ringer!
 
Måndag, onsdag och fredag har jag volleyboll 15.15-17.00, och på tisdagar & torsdagar har vi match. Beroende på om det är hemma eller borta så brukar vi har samling kring 4.30-5.30 och är hemma 21-22.30. Som ni märker så har man inte så mycket fritid under skolveckan så därför är det lite svårt att hitta tid till att blogga! 
 
1st HOUR U.S. GOVERMENT
 
Vi läser om hur USAs regering och styre fungerar. I torsdags hade vi vårt första test, jag bytte till den här klassen i tisdags så min lärare var lite snäll och räknade inte mitt test, men jag tror jag gjorde ganska bra ifrån mig ändå! Det är också en seniorclass vilket betyder att det bara är de som går sista året som tar den här klassen. Jag hoppas jag kommer lära mig en hel del om USA, vilket känns bra. 
 
2nd HOUR  PERSONAL FINANCE
 
Det vi har gjort änsålänge är att lära oss hur man färglägger olika fält i Excel, och andra väldigt basic stuff. Vi har inga läxor så det är en helt ok klass. 
 
3rd HOUR  ALGEBRA 2
 
Jag valde matte för jag har hört många som hoppade det när de var i USA men ångrade det när de kom hem. Det är ganska basic matte vi håller på med just nu, och kommer nog vara samma som jag har gjort under gymnasiet = bra repetition för matten nästa år! Läraren är hur bra som helst, han har humor och är tydlig med vad han vill att vi ska göra så vi slipper känna oss förvirrade. 
 
4th HOUR  CHOIR
 
En av de roligaste lektionerna! Vi börjar alltid lektionen med ryggmassage och sedan sjunger vi nationalsången och andra låtar. Det bästa med att vara med i kören är att vi aldrig har läxor plus att jag får hänga med på senior-resan i maj/april till NYC eller Washington DC med alla andra seniors som är med i kören och skolbandet. Ser fram emot det en hel del!

 LUNCH

Efter 4 lektioner är det lunch i 35 minuter, vilket är långt med amerikanska mått. Maten kostar $2.20 varje dag och den är helt ok, men en dag stod det att  dagens grönsak var potatis, jag skrattade lite då haha. En av fördelarna med av vara senior är att man får gå före alla andra i kön. Pretty sweet. 

5th HOUR  NOVELS
 
Ett av EFs krav är att läsa engelska, så jag valde att ta Novels. Just läser vi the Great Gatsby, såg filmen för ett tag sedan så jag följer med ganska bra. Vi får en del läxor och test men det är oftast multipel choice frågor: man ringar in a,b,c,d för att svara på en fråga, ganska lätt. 
 
6th HOUR  U.S. HISTORY
 
Det andra kravet från EF är art man måste läsa amerikansk historia. BOLD har inte den klassen i år så därför läser jag den själv online i biblioteket. Det är också en ganska enkel kurs än så länge, blir nog lite trixigare senare. 
 
7th HOUR  STUDY HALL
 
Sista timmen har jag study hall, vilket betyder att jag kan göra mina läxor innan jag kommer hem. Det är verkligen hur bra som helst, vet inte hur jag hade hunnit annars med tanke på volleybollen och allt annat. 



Har ni några fler frågor är det bara att ni hör av er. 
 
USA | |
#1 - - Mama:

Vad roligt att få läsa om hur du har det i skolan (på svenska:-) )
KRAM

Upp