OLIVIA | MINNESOTA

Hej på er! Det är min fjärde dag hos min värdfamilj, och jag trivs jättebra! Jag tänkte att jag skulle berätta lite för er vad jag har gjort de senaste fyra dagarna.
 
I'm going to try to get a translator for my blog, I don't have the time to translate every blogpost unfortunately. I hope that's OK for all my english readers.
 
LÖRDAG
 
Det blev ingen sömn natten till lördagen eftersom bussen gick såpass tidigt/sent så det hade bara blivit jobbigt att sova i ett par timmar, plus att jag ville säga hejdå till mina kompisar som åkte tidigare ifrån lägret. Väl på flygplatsen gick allt smidigt, och vid elva lokal tid mötte jag min fina värdfamilj!! Vi åkte direkt till Mall of America för att köpa lite saker som vi behövde. Jag fick med mig en skolväska, jag var så trött så jag orkade verkligen inte prova kläder och annat som jag kanske hade köpt om jag hade sovit en hel natt. Jag och min värdsyster Elsa åkte en del saker i nöjesparken som är mitt i köpcentret, bland annat en kortare version av Flume Ride, gissa om jag blev helt blöt? Haha, det var iaf väldigt roligt!! Efter det åkte vi till Target för att köpa lite mat, eller lite är kanske fel ord. Köper man ett paket vindruvor här kommer de i pack på 1,8kg. ALLT är stort här.
 
 
 
SÖNDAG
 
Söndag morgon gick vi upp vid åtta för att sedan gå mot kyrkan som ligger 4 minuter promenad bort. Min värdfamilj är lutheraner, vilket betydde att vi gick till en lutheransk kyrka. Jag märkte ingen större skillnad, förutom att pastorn hade mycket mer närvaro och engagemang. Efter det gick vi till fikarummet och träffade lite folk ifrån Olivia. 
 
Under dagen åkte jag med min v-mamma, v-syster och ena v-bror till ett köpcenter i närheten och försökte fixa ett simkort till mobilen men vi hittade inget som funkade eller som var öppet. 
 
På kvällen åkte jag och min v-syster till en Vacation Bible School för barn från 3-10 år och hjälpte till med att hålla koll på barnen. Det var faktiskt riktigt kul, alla är så vänliga och öppna här så man kände sig välkommen direkt. 
 
 
MÅNDAG
 
Jag började veckan på ett ganska annorlunda sätt; 0530 blev jag väckt av min v-pappa för det var dags för volleybollträning kl 06.00. Det är tur att jag kan gå till skolan på 5 minuter, annars vet jag inte hur jag hade orkat haha. Det var kul att träffa lite tjejer i min ålder, men jag är inte så jättebra på volleyboll så det är lite svårt. Under dagen var jag hemma och läste, vilade och åkte till en affär som ligger två minuter utanför stan med bil med min v-mamma. Där köpte jag tre st sportshorts för totalt 160kr. Det är galet billigt på vissa ställen här! Senare på kvällen gick jag och min v-pappa till ett sports meeting på skolan där jag fick info om sport på BOLD High School + en sjukt massa papper att fylla i. Därifrån fick jag sedan skjuts direkt tillbaka till bibellägret i grannstaden och var med på de sista aktiviterna. 
 
 
TISDAG
 
Idag var det andra dagen med volleybollträning. Klockan är bara 13.30 här, så jag har inte gjort mycket annat. Jag gick en sväng ner mot stan för att kolla in hur "centrum" ser ut. Det finns ett par restauranger, bensinmackar, subway, och lite andra mer random butiker. Just nu sitter jag i köket och ska göra något som jag kan äta till lunch. Både mina värdföräldrar jobbar, och så gör även min värdbror. Min värdyster Elsa jobbar, tränar volleyball, går på drivers education och hjälper också till på bibelskolan. Har inga andra planer just nu än just bibellägret som börjar 18 ikväll. Jag längtar lite efter tills skolan börjar så att jag får lite mer att göra plus att jag kommer träffa fler seniors som jag troligtvis kommer ha en del lektioner med. Jag hörde att de hade sänkt rasten mellan lektionerna från fem minuter till tre. Det låter faktiskt helt crazy, ibland i Sverige har jag rast i ett par timmar. 
 
 
Jag har det väldigt bra här, jag kände mig välkommen direkt i hemmet och det är ett fint område som vi bor i. Dock är det väldigt konstigt och faktiskt läskigt att möta några personer för första gången på en flygplats och sedan bo med dem direkt. Men, jag kommer ju att vänja mig. Och det kommer bli ett år jag aldrig kommer glömma!
 
 
 
 
 
USA | |
Upp