AMERIKANSKT VS. SVENSKT

Så, jag fick en kommentar (det som gör det roligt att blogga är kommentarer, så fortsätt med det!!) om vad jag skulle berätta mer om, skillnaderna mellan Sverige och USA. Det finns så många skillnader så jag tänkte ta ett område i taget.

Skolan

Vart ska jag börja haha? När det gäller nivå och krav på skolarbete är det verkligen helt annorlunda. ALLT du gör räknas in i betyget, och det är inte ett betyg tolkas fram och tillbaka av läraren utan det är rent matematiskt med poäng på allt du gör. Vi hade t.ex. en uppgift i Personal Finance, och eftersom många i klassen glömde skriva i sina namn fick vi som hade gjort det två extra poäng, vilket betydde att jag fick 108% på min uppgift. I matten får betyg i hur vi hade ordnat i vår pärm som vi var tvugna att ha, och hade vi täckt matteboken med papper fick vi också ett A för den uppgiften. Går du på toan under kören får du ett poängs avdrag, som påverkar ditt betyg. Lite annorlunda från Sverige där man måste slita som attan för att ens vara i närheten av ett A.

Schemat är också väldigt annorlunda, man har samma schema varje dag och alltid 4 minuters rast mellan varje lektion. Jag tycker faktiskt att det är bra att inte ha för långa raster, vem skulle inte vilja sluta en timme tidigare varje dag istället för att ha håltimme liksom?? Fast, fyra min är lite väl kort, tio minuter skulle vara perfekt. 

Sedan är det också det här med maten.... Jag betalar $2.20 varje dag, men ändå får jag inte välja hur många sorter grönsaker jag vill ha (interesting fact: potatis räknas som grönsak och bröd med smält ost i räknas som protein haha...) utan det måste vara minst två st, och jag får inte heller välja själv vart på tallriken jag vill ha såsen. Det bästa är ändå mjölken, chokladmjölk har blivit min fredagsstandrad + att maten är faktiskt oftast rätt god. Och!! Seniors går alltid först i kön ;))

Apråpå seniors, vi är nästan alltid prioriterade först, man gör verkligen skillnad på folk. Lärare tilltalas alltid med Mr/Mrs/Ms och när jag förklarade att vi säger förnamnet i Sverige var de rätt chockade haha. 

 

Trafiken

Kultur

Maten

 

USA | |
#1 - - M:

Kul att få läsa mer om hur du har det i skolan!, har ni firat eller förberett för Halloween ?

Upp