NOBEL CONFERENCE 2013

I tisdags tog jag ledigt från skolan och åkte med min v-mormor till Gustavus Adolphus College i St. Peter. Gustavus är ett universitet ca 2h härifrån som är grundat av svenskar! Skolans symbol är Tre Kronor, hur coolt är inte det?? 
 
Vi var där för the Nobel Conference som är en vetenskapskonferens certifierad av Nobel Foundation och hålls varje år. Vi lyssnade på tre olika föreläsningar om Universe and its Limits, som var årets tema. De flesta som talade har fått Nobelpris i fysik, så jag förstod cirka 10% av vad de sa haha, har inte haft fysik sedan högstadiet. Det var ändå ganska intressant att lyssna på vad de hade att säga, + att se universitet var väldigt kul, det låg superfint på en kulle med världens utsikt. 
 
 
Det är en upplevelse som är ganska unik, och jag är tacksam för att jag fick vara där. Det blåste rejält uppe på campus så bilderna blev inte så bra haha, men de duger. 
 
 
 
Här en av de föreläsarna som vi lyssnade på, en annan jobbade på CERN i Schweiz (partikelacceleratorn som skulle skapa ett svart hål och förstöra jorden, någon som kommer ihåg hur vi trodde vi skulle dö? inte kul) och de andra hade också ganska imponerande jobb.
 
Börja kolla vid typ 8:00, Filippenko var den som var mest intressant och lättast att följa, han hade humor (skämtade om oss svenskar) han och pratade med inlevelse. Check it out. 
USA | |
Upp